Om CeXS

CeXS Center for X rays in Swedish materials science är ett nationellt centrum med uppgift att säkra Sveriges intressen vid DESY-infrastrukturen PETRA III i Hamburg. Centrumet är en samarbetssatsning mellan KTH Kungliga Tekniska Högskolan och Linköpings universitet, medfinansierat av Vetenskapsrådet, med syfte att optimera utvecklingen av den svenska strålröret som ett instrument för avancerad materialforskning.

InSitu PVD chamber and Jens Birch in exp hutch
InSitu PVD chamber. Photo: Jens Birch.

Svenska intressen vid PETRA III

Sverige har genom Vetenskapsrådet investerat i uppbyggnad och drift av ett svenskt strålrör vid PETRA III, DESY, Hamburg. Det svenska strålröret kallas SMS (Swedish Material Science beamline P21) och är avsett att komplettera MAX IV-anläggningen. Det ska tillgodose svenska forskares behov av att använda röntgenstrålning med hög energi.

KTH agerar akademisk värdinstitution för SMS i samarbete med Linköpings universitet (LiU), och för detta ändamål har Center for X-rays in Swedish materials science (CeXS ) etablerats vid KTH. Vetenskapsrådet bidrar ekonomiskt för att centret dels ser till svenska intressen vid SMS, dels vidareutbildar och tränar svenska forskare inom materialvetenskapsområdet i användningen av synkrotronljus. CeXS arbetar även för att skapa förutsättningar för svenska och internationella samarbeten inom området.

Vision

Synkrotronljus med hög energi är ett kraftfullt verktyg för materialkarakterisering som överbryggar avståndet mellan elektronmikroskopi och neutrondiffraktion. Det har blivit ett viktigt verktyg för materialkarakterisering inom svensk materialforskning vid universitet, forskningsinstitut och företag.

Den nya kraftfulla lagringsringen vid PETRA III har gjort det möjligt att utveckla teknikens fulla potential. Det svenska strålröret (SMS) har skräddarsytts för svensk materialforskning och kan utnyttjas för världsledande svensk forskning på området.

Mission

• Öka kunskapen om och användningen av röntgenstrålar med hög energi för materialkarakterisering inom svensk materialforskning vid universitet, forskningsinstitut och företag.
  • Utbilda svenska forskare inom materialvetenskap i användandet av röntgenstrålar med hög energi, inklusive utbildning av studenter.
  • Utveckla vetenskaplig räckvidd och experimentell miljö vid SMS.
  • Hålla förteckning över stråltid och resultat för svenska forskare vid PETRA III.
  • Sprida den svenska forskningen vid PETRA III till intressenter – bland annat genom att visa exempel på forskning inom olika områden.
  • Ta tillvara Sveriges akademiska och samhälleliga intressen vid SMS.
KTH logo
LiU logo