VR på besök vid det svenska strålröret

Dr Maja Hellsing (VR) med Dr Ulrich Lienert (P21.2.
Foto Dr Maja Hellsing (VR) med Dr Ulrich Lienert (P21.2.
Publicerad 2022-05-10

Maja Hellsing från VR, ansvarig för anslagen för svensk privilegierad åtkomst till PETRA III, besökte synkrotronen i början av maj.

Maja Hellsing har ansvaret för de bidrag som gör det möjligt för svenska forskare att få privilegierad tillgång till det svenska strålröret och andra strålrör vid PETRA III. Hon besökte PETRA III den 5 maj för med egna ögon se detta avancerade instrument de experimentella möjligheter det ger svenska forskare.

Den svenska regeringen har gett Vetenskapsrådet (VR) direktiv om att stödja infrastruktur av nationell betydelse för Sverige. Viktiga svenska investeringar inkluderar MAX IV och ESS. Regeringen betonar också behovet av materialvetenskapliga experiment med högenergi in situ/in operando. Det svenska materialvetenskapliga strålröret vid PETRA III-synkrotronen beställdes därför av svenska staten som ett komplement till MAX IV och ESS.

Tillhör: Centrum för Synkrotronljus inom materialvetenskap (CeXS)
Senast ändrad: 2022-05-10