Till innehåll på sidan

DESY:s faciliteter begränsar tillträdet för statliga institutioner i Ryssland och Vitryssland

Desy logo
Publicerad 2022-03-05

DESY har beslutat att förbjuda alla ryska och vitryska institutioner att få tillgång till och använda DESY:s resurser. Detta påverkar alla PETRA-användare – oavsett nationalitet – som är anslutna till ryska eller vitryska institut.

Det tyska förbundsministeriet för utbildning och forskning har skickat ut ett direktiv till alla tyska forskningsinstitut om att avbryta samarbetet med ryska och vitryska institut.

DESY anser att detta direktiv är i linje med DESY:s fredliga principer. DESY har därför beslutat att förbjuda alla ryska och vitryska institutioner att få tillgång till och använda DESY:s resurser.

Följaktligen får Petra-användare (oavsett nationalitet) som är anslutna till ryska eller vitryska institut med omedelbar verkan INTE:

• delta i stråltider, varken på plats eller på distans
  • tillgång till och användning av DESY:s IT-infrastruktur
  • vara författare/medförfattare till publikationer med DESY-personal som författare/medförfattare.

För detaljer, var vänlig se mejl från door@desy.de skickat den 2 mars, med ämnesraden ”War in Ukraine: DESY facilities restrict access”.